söndag 10 mars 2013

Det laglösa rena hjärtat

Det är lätt för det oskyldiga att bli korrupt. Naiva drömmar i en våldsam verklighet kan förändra de flesta. Men det finns hopp.


Lawless, baserad på de tre bröderna Bondurant liv under trettiotalets spritförbud. De var smugglarna på landet som vägrade böja sig för korrumperade poliser. Det krävdes mod och is i magen samt att inte tveka över att bruka våld. Den äldsta brodern Forrest, betraktades som odödlig. Han överledvde det stora kriget under mirakulösa omständigheter och han blev en legend. Det fanns ingen gangster som bet på honom. Den mellersta brodern Howard, en halvgalen suput och sin brors högra hand. Och så har vi Jack den yngsta, den oskyldiga pojken på väg att bli man. Han är när filmen tar sin början ännu oförstörd och hjälper sina bröder som chaufför, men han dras samtidigt till livet som riktig gangster. Det kan dock vara farligt att önska för mycket. Hans ständiga kamp att bli som sina bröder samtidigt som han inte klarar av att slå tillbaka är farligt. Han har dock stor tur blandat med lite list som får fart på brödernas affärer, i alla fall till en början... En sidohistoria är hans förälskelse i en ung kvinna han inte riktigt kan få och som tillhör en religiös värld han är långt ifrån. Här får hans romantiserade syn på livet ett positivt uttryck och ger en bra kontrast till det grova våldet. Den visar att det går att älska mitt i en brutal värld, men den visar också att det inte går att vara oförsiktig mitt i ett spritkrig med korrupta poliser.  Jag vill som romantiker gärna kunna ha kvar min tro på att kärleken övervinner allt. Det hela blir ju inte värre av att den unga kvinnan Bertha, som Jack är förälskad i, spelas av ingen mindre än Mia Wasikowska. En skådespelare som har det där oskyldiga vackra utseendet och som 2011 smälte in i rollen som Jane Eyre. Och det kanske är Jane som jag har där i bakhuvudet och att sen se Guy Pierces karaktär som personifierar ondskan själv. Men den kärlekshistoria som jag ändå känner mest för är mellan Forrest och den fd salongsflickan Maggie. Denna är nästan ännu mer oskyldig än Jack och Berthas. Två människor som gått igenom helvetet men som ändå kan lita och låta en annan människa komma nära. Med detta sagt kanske filmen inte är det bästa jag sett, men den fick mig och tänka, tänka på kärleken och ondska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar