fredag 15 februari 2013

girls girls girls

Det var ett tag sedan jag hörde om serien Girls för första gången. Den skulle givetvis gå på canal + som nu heter c more film (tror jag). De är helt fenomenala på att pricka in serier eller så kanske det är HBO som är utomordentligt duktiga på att producera de där historierna som sätter sig. Det här är serier som SATC, True Blood, Big Love får liv. Ja de är inte för det känsliga ögat eller sinnet, i varje fall inte i USA där varje fuck ofta ersätts av ett pip. Jag minns faktiskt att det visades ett censurera version av serien SATC här på svensk tv. Vad är det för mening då? Vad är det serien handlar om...jo sex.

Första avsnittet av Girls visades på svt i tisdags kväll. Själv orkar jag inte vara uppe till halv elva på kvällen, men tackar för svtplay. Här har vi fyra tjejer i NYC och på flera plan rätt långt ifrån den tidigare nämnda seriens fyra kvinnor i the big apple. Här är de 24 år, lite vilsna unga vuxna med en betydligt tunnare plånbok. Föräldrar och släktingar fortfarande med i bilden som ekonomiskt bidragare. Jag tror att det är svårt att inte jämföra de två serierna även om man faktiskt inte borde. Girls är mindre mode och mer flum, kanske rent av mer realistisk. Och det sex som hittills uppvisats är knappast mind blowing. Jag undrar om inte serien skapare själv vill bli jämförd i och med att man i en scen har en tjej som jämför sig med karaktärerna från SATC: hon är mest Carrie, men ibland låter hon Samantha komma fram, men i skolan där är hon helt klart Miranda. Stackars pryda Charlotte fick inte vara med som en av hennes Sex and the City personligheter. Det är roligt, det är tragiskt och det är bra. Den har det där intressanta som SATC ändå hade till en början, lite nytt, kaxigt, men snäppet mer avklätt för att vara något som visas från USA. Jag har bara sett ett avsnitt, men snart är det tisdag igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar